5 dolog, amit csak egy közösségi média menedzser ért meg

5 dolog, amit csak egy közösségi média menedzser ért meg

2015. jún 24.

Nemrég hivatalos ügyeket intéztem, amikor a papírjaim fölé görnyedő ügyintéző megkérdezte, hogy mi a foglalkozásom. Ebben a pillanatban már tudtam, hogy az igazság nem lesz a jó válasz, de rávágtam: "social media menedzser vagyok". Szó szerint a toll kiesett a kezéből és döbbenten nézett rám, majd azt mondta, ezt nem írhatja le, találjak ki valami mást... Erre én döbbentem meg és kisebb vacillálás után megegyeztünk abban, hogy marketinges leszek a papíron. 

sm.jpg

fotó: Krystal's Kitsch

Az ehhez hasonló jelenetek valójában nem ritkák az életemben, általában kétféle reakció van, ha megmondom, mi a munkám. Nevezhetjük közösségi média szakértőnek, közösségi tartalomgyártónak, bárminek, az érdeklődők vagy azonnal elkönyvelik, hogy tehát egész nap csak facebookozok, vagy értetlenül visszakérdeznek, hogy pontosan mit csinálok az ügyfeleknek. És ezzel nem vagyok egyedül, ezért néhány félreértést szeretnék eloszlatni a social mediásokról 5 tény formájában, amit igazán csak mi érthetünk meg :)

1. Aki be tud jelentkezni a Facebookra és kitenni egy posztot, az még nem tudja egy márka közösségi kommunikációját is elvégezni. Tudom, nehéz ellenállni annak a lehetőségnek, hogy az egyik kollégának van egy ügyes egyetemista fia, aki vágja a közösségi médiát, úgyhogy zsebpénzért posztolgasson ő. Számtalan ilyen esettel találkoztam már, aminek sosem volt megelégedettség a vége. Nem véletlenül. A közösségi média csak egy felület, amin az adott vállalat marketing kommunikációt végez. A szakember nem csak a folyamatosan változó felületek minden funkcióját és lehetőségét ismeri, de az ott jelen lévő közösséggel is tisztában van, és képes stratégiailag, hosszú távon átlátni egy márka kommunikációját. Tapasztalatának megfelelően tud célokat felállítani és tudja, hogy azokat milyen eszközökkel lehet elérni, ki tudja elemezni az eredményeket és új irányokat meghatározni. Tehát mi, social mediások nem csak az ügyfél rendszeres tartalmát állítjuk elő, hanem kézben tartjuk az online marketing aktivitások jelentős részét is, hirdetéseket, SEO-t stb, ráadásul közvetlenül kommunikálunk a rajongóival és alakítjuk imázsát. 

2. Nem csak facebookozgatunk egész nap, míg mások keményen dolgoznak. Általános vicc alapja a legtöbb ügynökségnél vagy cégnél, hogy a social mediást azzal húzzák, milyen jó neki, hogy egész nap csak facebookoznia kell és nem is végez komoly munkát. Valóban egész nap meg van nyitva nálunk a Facebook munkaidőben (a Twitter, az Instagram, a Pinterest és a Tumblr mellett) és senki nem tolhat le érte, de egészen máshogy látjuk a felületet, mint a felhasználók. Teljesen más oldalakat követünk, teljesen más információkat látunk meg rajta és teljesen más szemmel nézzük mások céges kommunikációját, miközben azt is figyeljük, a felhasználók hogyan viselkednek. Folyamatosan inspirálódunk, összegyúrjuk az információkat és saját tartalmakat gyúrunk. Azt pedig csak zárójelben jelzem meg, hogy nálunk nincs vége a munkaidőnek akkor, amikor eljövünk az irodából, ha valaki este 10-kor küld üzenetet egy oldalnak, akkor azt este 10-kor kell elolvasnunk (és lehetőség szerint megválaszolni). 

3. Sok témában otthon vagyunk, hiszen különböző termékek, márkák nevében kell hitelesen beszélnünk. Az egyik legnagyobb vonzereje a munkámnak, hogy sosem válik egysíkúvá, hiszen mindig újabb és újabb témákba kell beleásnom magam. Hitelesen és megbízhatóan csak úgy lehet kommunikálni valakinek a nevében, ha töviről hegyire ismered a témát. 

4. Nem csak 2 soros szövegeket tudunk megírni, ha arról van szó, kirázunk az ujjunkból egy cikket is. Bár a közösségi média azt követeli meg, hogy rövid szövegeket, posztokat írjunk, az nem azt jelenti, hogy ezekkel kevesebb a munka, sőt... 4 sorba vagy 140 karakterbe foglalni a lényeget, humorosat, informatívat, érdekeset írni talán még nehezebb. Ennek ellenére a social mediások többsége simán megír egy cikket, PR anyagot vagy sajtóanyagot, ha épp az a feladat. 

5. Az internet legmélyebb bugyrait is ismerjük és névről felismerjük a legelvetemültebb trollokat. Évek alatt, de pontosan megismerhetőek azok, akik minden nyereményjátékon játszanak, akik minden oldalra kedves dolgot kommentelnek, akik mindenkinek beszólnak, ugyanakkor olyan emberi reakciókkal találkozunk olykor, amik teljesen megdöbbentőek, sőt elkeserítőek. Az ezekre való reagálás "művészetét" is meg kell tanulni... Komolyabbra fordítva a szót, olyan értékes visszajelzések birtokába kerülünk a rajongók részéről, amiket máshonnan nem kapna meg az ügyfél, és nálunk közvetlenebb módon talán senki sem ismeri a felhasználókat. 

+1. Az anyukánk se tudja, mivel foglalkozunk pontosan. Biztos vagyok benne, hogy anyukám még mindig nem tudná elmondani, hogy mit is csinálok social media menedzserként, és azt se nagyon hiszi el, hogy ez valódi munka lenne. De ez már valószínűleg így marad :)