Új értelmet kapott idén a Nemzetközi Nőnap - harc a családon belüli erőszak ellen

Új értelmet kapott idén a Nemzetközi Nőnap - harc a családon belüli erőszak ellen

2015. már 08.

Az idei Nőnap talán minden korábbinál erőteljesebb hangsúlyt kapott világszerte. És most ne az ajándékokra és a virágokra gondoljatok, hanem új értelemmel ruházták fel: a nőket érő családon belüli erőszakra szeretnék felhívni a figyelmet. 

womens-aid-billboard-hed-2015.jpg

"Ahol egy reggeli rádióműsorban jópofa dolognak tűnik a "szőke vagy megütnéd?" kérdés... Ahol a rendőrségi oktatófilmek az áldozatokat hibáztatják... Ahol a kormánypárti képviselők leszavazzák, hogy a Parlament minél hamarabb fogadja el a családon belüli erőszak minden formájának felszámolását célzó nemzetközi egyezményt.... Ott a magam részéről nem kérek az évente egyszer a férfi politikusok által az utcán osztogatott virágokból, sem a nőnapi kedvezményes múzeumlátogatás alamizsnájából. Beszéljünk a lényegről. Hetente egy nő, havonta egy gyerek hal meg családon belüli erőszak miatt hazánkban."  - ezeket a szavakat Kovács Patrícia színésznő Facebook oldalán olvastam, aki Nőnap előtt megosztott egy olyan fotósorozatot magáról, amely a nőket érő erőszakkal szembeni tiltakozó kampány részeként jelent meg néhány éve. 

Nem csak ő használta ki a Nőnapot arra, hogy egy fontos ügyre hívja fel a figyelmet. Itthon a Tatz tetoválások segítségével hívták életre a Nekem is fáj kampányt. 

nekem.png

"Magyarországon minden 5. nőt bántalmaznak. Semmibe veszik nőiségüket, fizikai erőfölénnyel visszaélve veszélyeztetik életminőségüket. Ez annak a 4 nőnek is ugyanúgy fáj, akik nem váltak erőszak áldozatává. Mutassuk meg együttérzésünket, segítsünk, és álljunk ki a félelemben élők védelmében. Mert a nők bántalmazása mindenkinek fáj! " Ha szeretnél csatlakozni, akkor vásárolj limitált Bruises Tatz szettet, helyezd fel és fotózd le magad, majd oszd meg az Instagramon vagy a Facebookon #nekemisfaj hashtaggel és csatlakozz a Facebook közösséghez. Persze ezzel nem csak szolidaritást vállalsz, hanem a csomag teljes árával az Ökumenikus Segélyszervezet bántalmazott családokat befogadó menedékházát támogatod.

De nem ez az egyetlen kampány a nőkért!

Women's Aid zseniális interkatív plakátkampánnyal rukkolt elő. A plakáton egy lila foltokkal teli, véraláfutásos arcú nő látható, aki csak némán pislog, amíg valaki rá nem néz. Ekkor a plakát sebei elkezdenek begyógyulni. Minél többen nézik a bántalmazott nőt, minél többen veszik észre, hogy mi történt vele, annál gyorsabban gyógyulnak a sebei. 

A The Telegraph riportját itt nézhetitek meg:

 

Emlékeztek még arra a bizonyos Ruhára? Napokig tartotta lázban az internetet, hogy egy kék-fekete vagy egy arany-fehér ruhát lehet látni a közösségi médiában terjedő fotón, hiszen a netezők egyik fele ilyennek, a másik olyannak látta... Ezt a témát lovagolta most meg a The Salvation Army kampányában. A fotón szereplő nő a ruha fehér-arany verzióját viseli, ám valami más is van rajta: sebek és véraláfutások. A kérdés pedig nagyon figyelemfelkeltő: Miért olyan nehéz észrevenni, hogy fekete és kék? Természetesen ekkor már nem a ruha színéről beszélünk, hanem az erőszak nyomairól. A következő mondat még egyértelműbbé teszi az üzenetet: Az egyetlen illúzió az, ha azt gondolod, hogy ez az ő választása volt. 

salvation.png

Bár a három kampány három különböző, ám egyaránt zseniális módon hívja fel a figyelmet a nők elleni erőszakra, az üzenet azonos: Figyeljünk oda egymásra, ne legyünk közömbösek az áldozatokkal szemben és merjünk segíteni, ha arra utaló jelet látunk, hogy egy nőt családon belüli erőszak ér! Legyen szó testi vagy lelki erőszakról. Remélem, ez az odafigyelés nem csak egyetlen napra szól!