Mitől lesz sikeres egy blog?

Mitől lesz sikeres egy blog?

2015. feb 08.

Ezt a bejegyzést most első sorban nem bloggerként írom, hanem kommunikációs területen dolgozó nőként, aki a hazai és a külföldi blogokat is gyakran ilyen szemmel vizsgálja. Éppen ezért a saját tapasztalataim mellett kíváncsi voltam néhány hazai blogger véleményére is, akik szerintem más-más területen vitték sikerre saját blogjukat. Válaszaikból kiderült, hogy a siker kulcsa valószínűleg ugyanaz. 

blogging_1.jpg

Rengeteg külföldi blogot követek a Bloglovinon keresztül, azonban ennek töredéke az a néhány hazai blog, amit rendszeresen el szoktam olvasni. Ennek az az oka, hogy a divat- és sminkblogokat annyira nem érzem a magaménak, más jellegű pedig sokkal kevésbé kerül a szemem elé. Talán azért, mert valóban kevesebb van... Inkább egy-egy bejegyzést szoktam elolvasni például Budapest témájú blogokról, életmód blogokról vagy lakásfelújító blogokról, de nem követem őket cikkről cikkre.   

Pedig kis ország vagyunk, ahol elvileg könnyebb lenne kitűnni a tömegből, mint nemzetközi szinten, mégis keveseknek megy. Akiknek pedig igen, azok hamar válaszút elé kerülnek: mennyire "adják el" magukat az őket felkereső márkáknak... Ez egy nagyon nehéz kérdés. Szerintem jó dolog együttműködni olyan márkákkal, amiket a blogger amúgy is közel érez magához, viszont azok, akik boldog boldogtalannal összeállnak, hamar hitelüket vesztik... Ez lenne hát a siker fokmérője? Nem éppen. És ezennel helyben is vagyunk, ami miatt nagyon nehéz kérdés az, hogy mitől sikeres egy blog, ugyanis kinek mitől. Különböző fokmérői lehetnek a sikernek, attól függően, hogy mik a blogger céljai. Én például azért engedek csak ritkán játékot a Facebook oldalamra, mert azt szeretném, ha valódi olvasókból állna a rajongótábor, nem pedig nyereményvadászokból. Számomra a sikert a közvetlen visszajelzések jelentik. Nyilván kevesebben írnak emailt vagy egy-egy kedves kommentet, mint ahányan megnyomják a cikkek alatt a like gombot, de ezerszer többet jelent. 

Ettől függetlenül van néhány alapvető elvárás, ami hiányában egy blog sem válhat igazán sikeressé: a jó minőségű (lehetőleg saját) fotók, a jó szöveg (és helyesírás) és a megfelelő social media használat sokat segít... emellett nagyon fontos az egyéni stílus, a jellegzetes hangnem, a következetes témaválasztás. Azonban mindezt ki lehet dobni a kukába, ha a blogger nem szereti azt, amit csinál és nem tudja valamivel gazdagítani az olvasói életét. Sokan azt gondolják, hogy blogot írni nem jelent mást, mint cuki fotókat készíteni arról, hogy mit vásároltunk tegnap és írni róla pár sort, vagy megmutatni, hogy milyen jól áll egy ruha. Ha ilyen jellegű cikkeket olvasok külföldi blogokon, azok mindig adnak valami pluszt, lehet belőlük tanulni és információt gyűjteni, nem öncélúak.

Tehát úgy foglalnám össze, hogy a, arról írj, amit szenvedélyesen szeretsz, b, mutasd meg ezt a szenvedélyt az olvasóknak is úgy, hogy az megszólítsa őket és c, mindig légy összhangban magaddal. Minél kevésbé akarsz másokhoz hasonlítani a blogoddal, annál nagyobb esélyed van arra, hogy kitűnj a tömegből. Soha ne mások sikeréhez mérd a magadét, hiszen a saját blogírói utadat járod. 

Nincs egyfajta varázsformula, amit le lehet utánozni. Ez az általam megkérdezett bloggerek válaszaiból is kitűnik. Nagy Réka klasszikus értelemben nem tartja magát bloggernek, 15 éve online szerkesztő és újságíró. Szerintem Ökoanyu című blogja mégis egyike azoknak, amiket öröm követni. Talán éppen azért, mert nincs benne semmi izzadságszagú. "Csak úgy csinálom. Mert szeretem... Néha megijedek, mert túl nagy felelősség. Minél többen olvassák, annál nagyobb. Nincs fokmérőm a sikerességre, soha nem akartam sikeres blogot csinálni. Csak szeretem elmondani, ami szerintem szép, érdekes, hasznos, fontos. És igyekszem ezt megalapozott információk alapján. Mert a hitelesség sokat számít."

Pandarte blog azon ritka hazai blogok egyike, amiket folyamatosan figyelemmel követek. Írója, Bánhidi Dóri szerint a legfontosabb dolog egy bloggal kapcsolatban, hogy a tematikája érthető és tiszta legyen. Ne szóljon egyszerre mindenről, mert az csak káoszhoz vezet! Az írója tudja, hogy miért hozta létre a platformját, ha lehet, ne közben derüljön ki, hogy valójában őt mi foglalkoztatja napi szinten, hanem már az elején. Így tud magának olvasókat szerezni és így tud kialakítani majd egy közösséget. 

"Ha megvan a téma, nagyon jó, ha ehhez tartozik egy szép design is. Nem kell nagy dolgokra gondolni, csak legyen átlátható a sablon szerkezete, amit választunk, és  legyen egy ütős fejlécünk, ami stílusában passzol a blog mondanivalójához. 

Rendszeresség! Bármennyire is hobbi " foglalkozásnak" indul a blogolás, muszáj, hogy rendszeresen posztoljunk rá. Nem kell minden nap, hiszen sokkal fontosabb a poszt minősége, mint a mennyisége, de azért a heti 3 cikk ajánlott. Erre is azért van szükség, hogy az olvasók hozzá tudjanak szokni egy ritmushoz.
Tapasztalatból tudom, milyen sokat számít, ha találkozok azokkal az emberekkel, akiknek a munkájáról írni szeretnék, és nem csak e-mailben teszek fel nekik pár kérdést. Sokkal személyesebb cikk születik belőle, amit az olvasók is könnyebben befogadnak. Plusz, fontosak a saját készítésű fotók is.
Hogy minél olvasottabb legyen a blog, mindenképp szükséges hozzá egy Facebook oldal, amit aktívan kezelünk, tehát minimum napi 3 posztot teszünk ki rá. Ami pedig még jobban megdobja az olvasottságot, hogy más oldalak is kiteszik a blogon született cikkeket. Ezekhez kapcsolatokat kell építeni, de ha azt látják, hogy minőségi tartalmaid vannak, ez nem lesz nehéz. Az én cikkeimet például a Marie Claire online és a Szeretlekmagyarorszag.hu is átveszi, valamint az Index felületein is kint szoktak lenni."
Farkas Lívia az én szememben amolyan ős-blogger :) Az urban:eve az első olyan sikeres blog, ahol maximálisan a tartalom minősége vezette a sikerhez a blogot és nem egyéb PR "fogások". 
"Szerintem az a blog tud hosszútávon sikeres és az írója számára is örömforrás maradni, ami szívből, szenvedélyből készül, önazonos, hiteles, és mindemellett értéket ad az olvasóknak. Ez lehet életszemlélet, praktikus tudás, nevetés vagy információ. A lényeg, hogy azon túl, hogy a szerzője szereti írni (ami alapvető), az olvasó is érezze úgy, hogy kapott valamit attól, hogy ellátogatott a blogra." 
Azt hiszem, ez a három vélemény összecseng az enyémmel, de kíváncsi vagyok a tiétekre is! Írjátok meg itt kommentben vagy a Facebookon