4 érdekesség a 4 éves Starbucks-ról

4 érdekesség a 4 éves Starbucks-ról

2014. jún 16.

Négy éve nyitott meg az első budapesti Starbucks. Ezt az információt némileg meglepődve fogadtam, valahogy sokkal régebbinek tűnt... Mindenesetre a kávézólánc története ezen felül is tartogat néhány érdekességet!

starbucks00.jpg

Az aktuális kávékínálat helyett engem sokkal jobban érdekel az egyes kávézók belső kialakítása, a design (mint például a New Orleans-i esetében) vagy -talán szakmai ártalom- az aktuális kampányok és környezettudatossági megmozdulások. Ilyenekre is számíthattok a jövőben, azonban most következzen néhány érdekesség!

1.: Seattle és Schultz - A kávézó története 1971-ben kezdődött, amikor Gordon Bowker író, Jerry Baldwin és Zev Siegl irodalom-történelem szakos tanárok elhatározták, hogy Seattle belvárosában, a Pike Place főtéren megnyitják első közös kávéházukat. Az ötlet eredetileg Gordon Bowker fejéből pattant ki, aki minden hónapban autóval kelt útra Seattle-ből Vancouverbe. Egyedüli társa a hosszú úton termoszába töltött kávéja volt, így az utazások elteltével egyre erősödött benne a gondolat: milyen jó lenne, ha minőségi, karakteres, egyedi pörkölésű kávéitallal frissíthetné fel magát a fárasztó út közben. Az ötletet megosztotta barátaival, így nyílt meg az első kávéház. Több mint egy évtizeddel később, 1982-ben csatlakozott a vállalkozáshoz Howard Schultz, leendő elnök-vezérigazgató, aki híressé és sikeressé tette a Starbucks-ot. Napjainkban 63 országban több mint 20 ezer kávézó 200 000 partnere kínálja az italokat, frissítőket, szendvicseket, édességeket és ajándéktárgyakat.

starbucks01.jpg

2.: Peqoud vs. Starbuck - A három barát nagy egyetértésben fogott a közös munkához, ám a névválasztás már kevésbé volt zökkenőmentes. Azt szerették volna, hogy a márka neve és arculata arra utaljon, hogy a kávébabok a tengeren túlról származnak, így a legjobb minőséget képviselik. Így jött az első névötlet, a „Pequod”, ami Herman Melville amerikai író népszerű Moby Dick című regényének bálnavadászhajójának neve. Ez azonban Terry Hecklernek, aki a vállalat logóját is megálmodta, nem nyerte el a tetszését, így esett a választás a regény kávéfüggő első tisztjére, Starbuckra.

3.: Szirén, nem sellő! – Önmagában a név nem volt elég utalás a tengerre, így olyan logót szerettek volna az alapítók, ami hűen tükrözi a vállalat elszántságát a tengeren túlról érkező minőségi kávébabok beszerzéséért. Hosszas kutatás után egy hajós könyvben rábukkantak arra a 15. századi normann fametszetre, amely egy kétfarkú szirént ábrázolt. A motívum sokféle asszociációt is magába foglal, hiszen a kétfarkú szirén a termékenységet szimbolizálja, a tengeri nőalak az ihletésre utal. Emellett a nyugati kultúrában a hajózás és a jó szerencse szimbóluma.

starbucks02.jpg

4.: Értük és értünk – 2013-ban több mint 630 000 órát töltöttek önkéntes munkával a Starbucks partnerei a környezet védelméért. Emellett a kávézólánc 10 000 amerikai veteránnak biztosít munkahelyet, ezzel járul hozzá a munkanélküliség enyhítéséhez.

Nem volt elég? Akkor íme még 4 érdekesség!

+1.: Costa Rica és a fenntartható fejlődés – A Starbucks eddig 240 hektárnyi földterületet fogadott örökbe azért, hogy ezeken az ültetvényeken a hatékony és etikus gazdálkodás működését tanulmányozzák a szakértők, és a bevált gyakorlatot megosszák más kávérégiók farmereivel. A vállalat azonban nemcsak tudását adja a föld művelőinek, hanem kölcsönökkel is segíti őket. 2013-ban a kávézólánc 11,9 millió dollárral segítette a kávétermelőket, melyet nemzetközi fair trade szervezetek juttattak el a gazdákhoz.

+2.: Egy csésze kávéval a környezetértAz év elején bevezetett Reusable Cup fontos eszköz a Starbucks működése során keletkező hulladék csökkentésére vonatkozó célkitűzések elérésében, hiszen az újrahasznosítható pohár csupán harminc utántöltésével több mint fél kiló papírhulladékkal kevesebb keletkezik. 2013-ban világszerte 46,9 milliószor hozták vissza a vendégek saját bögréjüket a kávézókba, 11,1 millióval többször, mint 2012-ben, ezzel összesen 1025 tonna papírhulladéktól tehermentesítve környezetünket.

+3.: Új és mindig más – A Starbucks magyarországi működése óta a megszokott italok mellett 30 új kávékülönlegességet vezetett be, többek között a több ízben kapható Refreshát, Frappuccinót, Macchiatót, karácsonyi italokat vagy épp a Pumpkin Spice Lattét.

+4.: Híresek és szeretnek! – A vállalat elkötelezett híve a fiatal tehetségek támogatásának és annak, hogy kreatív alkotókkal, művészekkel működjön együtt. Közös hazai kampányaiban olyan divatmárkákkal dolgozott, mint a NUBU, a USE Unused, a KataSzegedi, Daniel Benus, Tomcsányi Dóri és Tamara Barnoff, de Alexander Wang divattervező is kreált már pólókat a Starbucksnak. Számos rendezőt és forgatókönyvírót is megihletett a márka, így például David Frankelt is, aki az Ördög Pradát visel című filmben Miranda Priestly reggeli szertartásává tette a tűzforró, három eszpresszóból főzött tejes kávét.

És végül egy tavaly nyári szép emlék, én és a Barnoff tumblr :)