Előbb gondolkozz, utána egyél!

Előbb gondolkozz, utána egyél!

2014. ápr 17.

Az egészségtudatos táplálkozás olyan szerteágazó téma, hogy úgy döntöttem, több posztban fogok vele foglalkozni. Azt hiszem, szerencsésnek mondhatom magam, mert (egy betegség következtében) elég fiatalon rádöbbentem, hogy az elfogyasztott ételek és italok milyen óriási hatással vannak a testünkre és a lelkünkre is. Lényegében soha nem ettem chips-et és nem ittam kólát, de valójában ez édeskevés... Az egészséges és tudatos táplálkozás ennél sokkal többről szól. Ma már nem emelek le úgy valamit a boltok polcairól, hogy előtte ne olvasnám el alaposan, hogy mit tartalmaz, és ha túl sok benne a mesterséges anyag, vagy nem azt tartalmazza, amit a címke alapján gondoltam, akkor inkább visszateszem. 

etel01.jpg

A legfontosabb szabály számomra, hogy megpróbálok minél változatosabban étkezni, csak az aktuális évszaknak megfelelő zöldségeket és gyümölcsöket eszem és messzire elkerülöm az "ízű" elnevezésű szörpöket és gyümölcslének álcázott dolgokat. Ugyanakkor nem vásárolok semmilyen fagyasztott ételt, konzervet vagy tartósítószerrel "gazdagított" terméket (bár már egyre jobban visszaszorul a tartósítószer használat). 

Fehérjeforrásként a gyógyélelmiszernek számító szója illetve más hüvelyesek, olajos magvak és teljes kiőrlésű gabonák használhatók. Vitamin és ásványi anyag forrásként főként nyers gyümölcsöket és zöldségféléket ajánlott fogyasztani. A szénhidrátot ún. összetett szénhidrát formájában érdemes bejuttatni a szervezetbe pl. barna kenyér, barna rizs, burgonya, hüvelyesek. Az esszenciális zsírsav szükséglet hidegen sajtolt növényi olajok felhasználásával biztosítható (pl. olívaolaj). 

etel02.jpg

Mindehhez első lépésként szembe kell nézni a ténnyel, hogy nincs az az élelmiszer mennyiség, ami ennyi embert el tudna látni a világon természetes úton. Az élelmiszeripar arra kényszerül, hogy például mesterségesen állítsa elő az eperdarabokat a joghurtba (ízesített joghurtot sem eszem, hanem inkább magamnak készítem el natúr joghurtból és gyümölcsből) és még sorolhatnám. 

Nagyon nehéz olyan egyensúlyt kialakítani a táplálkozás terén, ami nekem is jó (tápanyagdús, finom, pénztárcabarát) és a környezetnek sem káros. Ezt a bejegyzést felvezetőnek szántam, hamarosan konkrét témákkal és receptekkel folytatom a cikksorozatot. Egy kis odafigyeléssel és a megfelelő ismeretekkel egészséges étrend alakítható ki. Ha egyelőre úgy érzitek, hogy nincs időtök főzni (állandó problémám), akkor böngésszétek a FoodPanda ételrendelő oldalát, mert sok érdekes helyre lehet bukkanni rajta, ahol minőségi ételt szállítanak ki. Nekem a Gurmi a kedvencem, ahonnan nem készételt kapsz házhoz, hanem két személyes főzőcsomagot. Mindent összekészítenek neked, hogy csak az elkészítéssel kelljen törődnöd. 

Fotók: 1, 2